Myönteisten tunteiden syventäminen

Rakkaus, toivo, kiitollisuus, ihmetys ja innostus – nämä tunteet ovat osa meitä. Myönteisiä tunteita voi syventää kiinnittämällä huomiota myös pieniin onnistumisiin ja iloihin. Myönteisille asioille kannattaa avautua ja antaa niiden vaikuttaa itsessä ja heijastua samalla ympäristöönkin.

Positiivisuutta voi lisätä olemalla itse avoin ja vilpitön, kiinnittämällä huomiota hyvään ja toimivaan, osoittamalla aktiivisesti kiitollisuutta ja ystävällisyyttä mm. tarjoamalla apuaan. Pomon esimerkillä on väliä – mitä korkeampi asema, sitä enemmän esimiehen käytöstä seurataan.

Hyvästä tulevaisuudesta kannattaa aina unelmoida ja ottaa omat vahvuudet käyttöönsä – ja avata näin oma mielensä. Negatiiviset tulevaisuudenodotukset kaventavat entisestään ajattelua ja siten ratkaisujen ja onnistumismahdollisuuksien löytämistä.

Negatiivisuutta voi vähentää haastamalla ennen kaikkea oman negatiivisen sisäisen puheensa. Ensisijasta on sen tiedostaminen ja olemassaolon hyväksyminen.

Nyt on näin! Vai onko – onko jossain kuitenkin valonpilkahdus, tässäkin hetkessä? Vai onko juuri nyt itse asiassa kaikki suhteellisen hyvin, mieltä painaa ehkä menneet puheet ja teot tai huoli huomisesta? Entä jos pysähtyisi juuri tähän hetkeen, kun henki kuitenkin tuntuu kulkevan?

Ei omaa mieltään sen paremminkin kuin toista ihmistäkään voi käskemällä käskeä tai hiljentää. Älä siis pakota, vaan salli, ylläty ja ilahdu. Lempeys itseä kohtaan merkitsee käytännön tekoja ja kannustavaa, empaattista sisäistä puhetta.

Työyhteisössä vellovaan negatiivisuuteen voi yrittää ottaa etäisyyttä tai mieluummin murtaa märehtimiskierre ja tarjota toisenlaista mallia yhteiselle puheelle.

Hidastamalla ja aistimalla saa lisää aikaa ja voimavaroja. Näe, kuule ja tunne koko kehollasi. Uppoudu hyvään hetkeen koko olemuksellasi. Iloa ja innostusta kannattaa vaalia ja pysähtyä huomaamaan hyvää joka päivä. Myönteiset tunteet ovat kuin siemeniä, joita täytyy ravita, jotta ne puhkeaisivat kukkaan. Ajatustensa siivouksen lisäksi kannattaa pitää huolta ihmissuhteistaan sekä nauttia säännöllisestä liikkumisesta, käsillä tekemisestä ja luonnosta.

Pidä itsestäsi huolta myös sallimalla tarpeeksi taukoja päivän mittaan. Palautuminen on tärkeää niin keholle kuin mielellekin ja vaikuttaa päiväsi lisäksi yöuneen.

Harjoitus myönteisistä tunteista:

Lisää kahden viikon ajan myönteisiä tunteita omassa tai työyhteisösi toiminnassa. Voit tehdä sen esimerkiksi lisäämällä ystävällisyyttä meileihin ja arkisiin tilanteisiin, antamalla myönteistä palautetta, juhlistamalla hyvää työtä, osoittamalla arvostusta toisen työlle ja osaamiselle, kysymällä toisen mielipidettä, lisäämällä tsemppaamista tai harjoittamalla kiitollisuutta.

Kiitollisuus on vahva, eheyttävä tunne. Kiitollisuuden ilmaiseminen tarkoittaa asioiden arvostamista, niiden hyvien puolien näkemistä ja niistä kiittämistä. Asioita ei pidetä itsestäänselvyyksinä. Kiitollinen ihminen osaa nähdä ympärillään arjen kauneuden.